loading...

فوتبال ايزدي

نكات مهم فوتبالي

بازدید : 222
11 زمان : 1399:2

مقاله درباره فوائد و مضرات اينترنت –

اينترنت به عنوان يك وسيله آموزشي، زماني وارد دانشگاه ها و مدارس شد كه اغلب مردم تصوري سرگرمي مدار از اين رسانه نوظهور داشتند. البته ورود كامپيوتر به عنوان وسيله اي براي پردازش اطلاعات به عرصه حيات انساني به دهه 1930 برمي گردد كه بيشتر براي محاسبات رياضي به عنوان يك ماشين حساب پيشرفته مورد استفاده قرار مي گرفت، از ورود فراگير اينترنت به زندگي مردم، زمان زيادي نمي گذرد.

اينترنت بدون شك ذكرش، انسان را به ياد كامپيوتر مي اندازد، به زودي توانست در عرصه آموزش جايگاه ويژه اي به دست آورد و به عنوان منبعي براي يافتن اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اين نوشتار به نقش اينترنت در پژوهش هاي دانشجويي مي پردازد.

در دنيايي كه بحث هاي يك سويه و دو سويه در باره همه پرسش هاي اجتماعي به اوج خود رسيده است،

وسعت و گستردگي اينترنت به گونه اي است كه براي هر كسي اطلاعات لازم را مي تواند فراهم سازد. اين رسانه چنان جايي در ميان دانشجويان باز كرده است كه بدون آن ادامه تحصيل با مشكل مواجه مي‌شود. از آن جا كه اينترنت در همه ابعاد زندگي مردم ريشه دوانده است، جاي تعجب نيست كه دانشجويان بيش از پيش براي انجام تحقيقات خود به آن روي مي آورند و به نوعي پژوهش آنلاين وابسته مي شوند.

تهاجم فرهنگي :

بحث استفادهاي سياسي از شبكه اينترنت بسيار گسترده است كه شايد يكي از مهمترين دلايل ان راه اندازي سايت هاي غير اخلاقي و مستهجل اينترننتي باشد متا سفانه تعداد اين سايتها به حدي زياد و استفاده از انها در بين جوانان سراسر دنيا به حدي گسترش پيدا كرده كه كنترل ان بسيار سخت شده است تا مدتي پيش كمتر كسي تصور ميكرد كه عدم جلوگيري ان بسيار سخت شده است تا مدتي پيش كمتر كسي تصور ميكرد كه عدم جلوگيري دولتها ي غربي و اروپايي از پيشرفت اين سايت ها در سالهاي قبل يك برنامه سياسي از پيش طراحي شده و بلند مدت باشد اما پس از ان كه در برسي هاي انجام شده در ماهاي اخير مشخص شده است كه بيش از 40 درصد استفاده هاي كار بران اينترنتي به بازديد از اين سايتها مربوط ميشود كم كم اهداف كثيف اين دولت ها بر سايرين هم اشكار شد برخي از دولت ها مانند دولت اسلامي ايران با استفاده از فناوري فيلترينگ توانستند تا حدودي اين مشكل را بر طرف كنند اما كشور هاي مانند امريكا و برخي از كشور هاي اروپايي كه ت مدتي پيش فيلترينگ در ايران را به تمسخر ميگرفتند و ان را مخالف حقوق بشر ميدانستند اكنون دست به دامن شركتهاي بزرگ اينترنتي شده اند تا راهكاري براي جلوگيري از دسترسي كو دكان و نو جوانان به اين سايت ها

پيدا شد به عنوان مثال چندي پيش دولت چين بوجه كلاني به اينموضوع اختصاص داد و قوانين خاصي را براي جلوگيري از دسترسي جوانان به سايتهاي مستهجل اينترنتي تصويب كرد همچنين حدود دو ماه پيش هم شركتهاي گوگل ميكروسافت و ياهو به در خواست پليس فدرال امريكا با هم متحد شدند تا فناوري مشتركي براي شناسايي ساستهاي غغير اخلاقي و ممانعت از جستجوي انها طراحي كنند

جنبه هاي مثبت:

جنبه هاي مثبتي هم در استفاده سياسي از شبكه اينترنت وجود ارد انتخابات همواره جزو فعل و انفعالات مهم در روند سياسي هر كشور محسوب ميشوند و تبليغات پخش اصلي و تاثير گذار در هر انتخابات است امروزه در سراسر دنيا كانديداهاي به شبكه اينترنت به ديد يك ميدان بدون مرز براي تبليغ اهداف سياسي خود نگاه ميكنند

اين مطلب در انتخابات رياست جمهوري و انتخابات پارلماني بيشتر گشور هاي جهان به طور گسترده ديده ميشود جداي از تبليغات و نصب تصاوير و شعار هاي تبليغاتي در سايت هاي پر بيننده ايترنتي معملا كانديدا ها و احزاب مختلف يك وب سايت اختصاصي راه اندازي مي كنند

اين وب سايت ميتواند چند جنبه مثبت براي كانديدا و مهچنين مردم ومخا طبين هم ميتوانند به طور مستقيم با فرد در تماس باشند و از نظرات و ديدگه هاي او مطلع شوند سايت ها و شبكه هاي عمومي هم يكي ديگر از عرصه هاي تبليغاتي خواهد بود به عنوان مثال در انتخابات ايالتي كه مدتي پيش در كشور امريكا انجام شده بود تعداد زيادي از كانديدا ها در سايتهاي عمومي معروف نضيرmyspaceانجمن هاي شخصي راه اندازي كرده بودند كه در هريك از انها طرفداران و مخالفان به اظهار نظر و بيان ديدگاه هاي خود مي پرداختند .

خطرات اينترنت :

دولت آمريكا سالها پيش بين شبكه هاي مختلفي كه هر يك در نقطه اي از اين كشور قرار داشت ارتباط برقرار كرد. سپس اين گروه مرتبط از شبكه توسعه يافت و شامل دانشگاه ها و مراكز غير دولتي هم شد.

براي آنكه اين رايانه ها بتوانند با هم ارتباط برقرار كنند، استانداردهايي تهيه و به منظور اطمينان از رسيدن پيامها به مقصد صحيح خود تدابيري در نظر گرفته شد. پس از چند سال ميليون ها نفر به اين شبكه بزرگ پيوستند، اينترنت به عنوان داغ ترين سوژه روز مطرح شد و امروز مادر دهكده جهاني هستيم.
اينترنت با وجود فوايد بسيار مي تواند يك محيط خطرناك و نامطبوع هم باشد. هر روزه شاهد افزايش وب سايت هايي هستيم كه مسايل غير اخلاقي را در قالب تصوير هاي مستهجن اشاعه مي دهند و با اين كار سعي دارند فساد و فحشا را بين قشر جوان و نوجوان ترويج كنند.

يك كارشناس امور اجتماعي مي گويد: به نظر مي رسد افزايش سريع اين نوع سايت ها با برنامه اي از پيش طراحي شده صورت مي گيرد كه از آن مي توان به عنوان سلاح جديد ابرقدرت هاي استكباري درمقابله با كشورهاي صاحب هويت مذهبي و ملي قوي ياد كرد.

از همين رو است كه آنها با هدف تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي و گرايش هاي معنوي، تخريب و نفي هويت ملي و مذهبي، ايجاد گسستگي تاريخي ما تحقير و نفي ارزشها و گسترش بي رويه ياس و نااميدي و انحراف و تباهي، نسل جوان و نوجوان اين كشورها را آماج حمله هاي الكترونيكي خود قرار داده اند و متاسفانه ايران عزيز نيز در نوك پيكان اين تهاجم قرار گرفته است. وي ادامه مي دهد: با اين كه زمان زيادي از امكان راه يابي كشور به بزرگراه اطلاعاتي نمي گذرد، دستيابي به اطلاعات تصويرهاي قبيح و مستهجن موجي از نگراني بين مردم ايجاد كرده و خانواده ها با آگاهي از تاييد محتواي تصويرها و مطالب مستهجن سايتهاي اينترنتي خواهان دسترسي نداشتن فرزندانشان به آنها شده اين كارشناس، ادامه مي دهد: بر اساس يك تحقيق در آمريكا فقط طي شش ماه 450620 قطعه تصوير و متن نوشتاري مستهجن در سايت هاي مرتبط با اين كشور منتشر شده كه بيش از شش ميليون و 432 هزار بار مورد استفاده قرار گرفته است. حال سوال اين كه چه بايد كرد؟! در ايالات متحده كه خود باني و مروج فساد در بزرگراه هاي اينترنتي بوده و از اين حربه عليه كشورهاي ديگر استفاده كرده به اندازه اي وارد كردن تصاوير و اطلاعات مستهجن فراگير شده كه بسياري از دولت ها براي جلوگيري از اين مساله به تدوين و تنظيم قوانين و مقررات محدود كننده رو آورده اند.

از جمله اين اقدام ها مي توان به تصويب قانون «حجب و حياي ارتباطات» اشاره كرد كه در آمريكا به تصويب نهادهاي قانونگذار رسيد. اين قانون، فرستادن تصويرها، پست الكترونيكي متون نوشتاري و ساير اشكال زشت، غير اخلاقي و مستهجن را ممنوع مي سازد. بر اين اساس فرستادن تصويرهاي زشت و ديگر موارد عنوان، جرم كيفري قابل مجازات شناخته و براي مرتكبان جريمه اي تا بيش از 100 هزار دلار و دو سال زندان در نظر گرفته شده است. البته اين در حالي است كه آمريكا از فرستادن تصويرها و اطلاعات مستهجن براي دستيابي به هدف هاي استعماري در ساير كشورها استفاده مي كند. گزارش ايسكانيوز مي افزايد: اكنون به نظر مي رسد براي مبارزه با اين سرطان قرن 21 سواي اجراي قوانين، مشاركت مردم و مسوولان مي تواند گره گشا باشد و هدف نهايي را ميسر سازد. در اين بين مي تواند گره گشا باشد و هدف نهايي را ميسر سازد.

در اين بين مردم در قالب خانواده ها ايفاگر نقش مهمي هستند و استحكام خانواده ها به مثابه سربلندي در مقابل تهاجم كثيف فرهنگي است. خانواده هر چند در مجموعه نهادهاي جامعه از نظر اندازه كوچك ترين ، اما از نظر اعتبار و اثر بخشي، والاترين و مهم ترين كانون اجتماعي به شمار مي رود. ايجاد تعادل اخلاقي، عقلي و اجتماعي و عاطفي از مهم ترين كاركردهاي خانواده در قبال شخص است و نيز تقويت بهداشت رواني جامعه توسعه بهزيستي و سلامت جامعه، انتقال انديشه اهميت و قداست خانواده، پرورش اراده جوانان، تقويت باورها و اعتقادهاي مذهبي و گرايش هاي معنوي، تبيين هويت مذهبي و ملي و احياي ارزشها و پيوندهاي تاريخي از سوي مسوولان مي تواند به كاهش هاي مجموعه هاي فرهنگي و گرايش و ترغيب نوجوانان و جوانان به سايتها و كانال هاي غيراخلاقي شود. گزارش ايسكانيوز حاكي است: بر ما وارثان هزاران شهيد والامقام و معنونيت است كه بزرگراه خلاقيت هاي فكري و عقلي جوانان را در اين سرزمين مقدس و اسلامي از لوث افكار پليد دشمنان انسانيت و تفكر و زيستن مخلصانه و مومنانه پاك كنيم و حريمي از محبت و عشق را برايشان فراهم سازيم. بياييد فرزندانمان را از گرداب تصويرها و مطالب مستهجن و غير اخلاقي رها كنيم.

اينترنت رسانه اي براي پژوهش

اينترنت به وسيله اي براي ارتباط برقرار كردن با ديگران، انجام معاملات و داد و ستدها و حتي وسيله‌اي براي خريد تبديل شده است. هر چند اغلب اينترنت را منبعي براي سرگرمي مي دانند، اما ابزاري تحقيقي و آموزشي نيز هست وهمين جنبه از آن است كه مورد توجه و علاقه دانشجويان قرار مي گيرد.

يكي از مزاياي اينترنت اين است كه وب اين امكان را براي دانشجويان فراهم مي كند كه دسترسي به اطلاعاتي پيدا كنند كه به راحتي در منابع چاپي نمي توان آن ها را يافت. به علاوه، اينترنت مانند كتابخانه شبانه روزي است و تعطيل بردار نيست و نهايتا اين كه تعامل پذيري بعضي از وب سايت ها آن ها را بي نظير ساخته است. اين مزايا باعث مي شود كه بسياري از دغدغه هاي دانشجويان براي يافتن اطلاعات و منابع اطلاعاتي از بين برود.

هنگام استفاده از اينترنت براي تحقيق، دانشجويان به اطلاعات دانشگاه ها، موسسات آموزشي آژانس‌هاي دولتي و ساير منابع جهاني دسترسي دارند. وجود فهرست هاي كتابخانه اي در وب، دانشجويان را قادر مي سازد كه از همان موسسه كوچك و دور افتاده محل تحصيل خود به مجموعه‌هاي ارزشمند معتبرترين دانشگاه هاي دنيا دسترسي داشته باشند. دانشجويان با استفاده دقيق از اين رسانه مي توانند به منابعي دسترسي داشته باشند كه در نبود اينترنت، امكان فراهم شدن آن بعيد است .

اينترنت كتابخانه اي دائمي و هميشه«باز» است. در هر ساعت از شبانه روز، در همه روزهاي هفته و حتي در روزهاي تعطيل، در اينترنت به روي همه باز است.

دانشجويان نه تنها در هر زماني كه بخواهند مي توانند به اينترنت دسترسي داشته باشند، بلكه مي‌توانند با بسياري از منابع اطلاعاتي در آن تعامل داشته باشند. وب يك رسانه تعاملي است.

در درون متن اغلب وب سايت ها، پيوندي فرا متن وجود دارند كه پژوهشگر را با يك كليك به وب سايت هاي مختلف يا جايي ديگر در همان سايت مي فرستند.

اين ويژگي تعاملي به دو دليل ممتاز شناخته مي شود. مزيت اول اين است كه اكثر وب سايت ها يك پيوند (link ) به آدرس الكترونيكي نويسنده دارند كه اين امكان را به دانشجويان مي دهد تا پرسش ها يا درخواست هاي خود را براي كسب اطلاعات بيشتر براي او بفرستد. اين تعامل باعث مي شود كه دانشجويان مستقيما با نويسنده در ارتباط باشند. مزيت ديگر تعامل اينترنتي، ايجاد سايت هايي است كه از سايت هاي آكادميك تكامل يافته اند و در آن ها اعضاي شناخته شده يك حوزه، نوشته هاي خود را براي نقد در اختيار ديگر اعضا قرار مي دهند و بدين ترتيب موضوع و محتواي نوشته خود را به بحث و بررسي مي گذارند و ايده هاي خود را مطرح مي سازند. براي دانشجويان محقق، چنين سايت هايي« پويا و ذاتا غني » از اطلاعات هستند.

اما اينترنت مي تواند مضراتي هم براي دانشجويان داشته باشد. از جمله اين كه دانشجويان ممكن است با استفاده از آن دچار نوعي « سوء تفاهم » شوند كه بيشتر به خاطر ماهيت مفهوم زدايي اطلاعاتي است كه به طريق الكترونيكي يافته مي شوند، مثلا پژوهش تاريخي نيازمند شناخت و درك بافت است: دستخط، شكل تايپ، صفحه آرايي و كيفيت كاغذ مورد استفاده در كتاب، نشانه هاي ارزشمندي براي شناخت معنا هستند.

چنين نشانه هايي بافتي براي دانشجوياني كه از وب استتفاده مي كنند، موجود نيست.

اتكاي بيش از حد دانشجوي محقق به اينترنت باعث افت كيفي كاراو مي شود.

دانش از در كنار هم قرار دادن اطلاعات مختلف و نتيجه گيري از آن ها به دست مي آيد،اما اينترنت نه دانش مي دهد و نه اطلاعات. بلكه منبعي از داده هاي خام است. هنگامي كه اين داده ها دستكاري شوند تبديل به اطلاعات مي شوند. اما برخي از دانشجويان از داده هاي خام به عنوان اطلاعات استفاده مي‌كنند و همين باعث افت كيفي مقالات آنان مي شود. معمولا دانشجوياني كه فرق بين «اطلاعات» و«دانش» را نمي دانند به چنين افت كيفي اثر مبتلا مي شوند.

چگونگي استفاده ايرانيان از اينترنت :

دو سالي است كه بر روي موضوعي فكر مي‌كنم و اين امر به عنوان يكي از دلمشغولي‌هاي روزانه من درآمده است. آنهم چگونگي استفاده ايرانيان از اينترنت است.

يكي از مشكلاتي كه ما در كشور خود داريم ، اين است كه با ورود هر تكنولوژي جديد به كشور، بدون اطلاع از فرهنگ استفاده از آن، به صورت سراسيمه به سراغش مي‌رويم و از اين تكلولوژي استفاده مي‌كنيم. نبود فرهنگ استفاده از محصول فوق مشكلاتي را در كشور پديد آورده است كه بعضا مضررات تكنولوژي نوين را در ايران بيشتر از فوايد آن كرده و مي‌كند. براي مثال مي‌توان به تلفن‌هاي همراه داراي سيستم ضبط تصاوير اشاره كرد. اين تكنولوژي در ابتدا با اهدافي اخلاقي و مترقي توليد شد و هدف سازندگان اين بود كه به مردم امكان ثبت و ضبط خاطرات شيرين خود در هر شرايطي را بدهند.

اما ما از اين سيستم نوين چگونه استفاده كرديم؟

در مورد استفاده از اينترنت نيز به همين صورت است. متاسفانه مسئولان به جز فيلتر گذاري و مانع تراشي بر سر راه مردم براي دسترسي به اينترنت پر پيش از ارائه نتايج نياز است كه يك نكته را ياد آوري كنم كه تمام ۱۳۸۶ مورد گفتگويي كه انجام شده است، تماما با زناني و دختراني بوده است كه از اينترنت استفاده مي‌كنند. لذا بانواني كه با اين تكنولوژي بيگانه هستند در اين تحقيق لحاظ نشده اند. عده اي با در خريد اين تلفن‌ها به استخرهاي زنانه رفته و از نواميس مردم فيلم گرفتن و در جامعه پخش كردند. بدون اينكه يك لحظه به خود زحمت فكر كردن به اين موضوع را بدهند، زني كه تصوير برهنه اش را منتشر مي‌كند پدر و برادر و همسري دارد كه با مطلع شدن از اين موضوع هزار و يك درد به جانش مي آيد.

از اين دست استفاده‌اي غير اخلاقي از تكنولوژي‌هاي نوين در كشورما فراوان است و مي‌توان براي محصولاتي چون ويديو، ماهواره و غيره هزار و يك مثال در اين مورد بيان كرد. اينترنت نيز از جمله همين موارد است كه امروز در كشور ما به صورت يك دغدغه فكري براي تمام كساني كه علاقه‌مند به فرهنگ ايراني هستند، درآمده است. يكي از راه‌هايي كه براي رفع اين دغدغه‌ها ارائه مي‌شود، ايجاد موانعي براي دسترسي مردم به محصولات و كالاهاي نوين است. اين راهكار عموما از طرف كساني ديكته مي‌شود كه شناختي از جهان امروز نداشته و هنوز تصور مي‌كنند در دوران قاجار زندگي مي‌كنند.

اما راه دوم اين است كه با ورود هر محصول جديد، فرهنگ استفاده از آن محصول نيز به مردم آموزش داده شود. اين راهكار متاسفانه چندان جايگاهي در ايران ندارد و صد افسوس كه مسئولان نيز اهميتي به آن نمي‌دهند. در مورد استفاده از اينترنت نيز به همين صورت است.

متاسفانه مسئولان به جز فيلتر گذاري و مانع تراشي بر سر راه مردم براي دسترسي به اينترنت پر سرعت كار ديگري بلد نيستند و به خود زحمت فكر كردن براي يافتن راه حل هاي علمي را هم نمي‌دهند.

اينترنت چه بلايي سر مغز شما مي‌آورد؟

گروهي از دانشمندان چيني در تحقيقات خود متوجه شده‌اند كه مغز افرادي كه به شكل افراطي از اينترنت استفاده مي‌كنند، مانند مغز افرادي كه به مواد مخدر يا سيگار و الكل معتاد هستند، به مرور دستخوش تغييراتي مي‌شود.

در بخشي از تحقيقات دانشمندان چيني كه اخيرا منتشر شده گفته مي‌شود: نارسايي اعتياد به اينترنت اكنون در سراسر جهان به يك عارضه يا بيماري ذهني فراگير بدل مي‌شود. تحقيقات قبلي كه در اين مورد صورت گرفته بود بيشتر روي جنبه‌هاي حاشيه‌اي يا وابسته به وضعيت ذهني و رواني افراد تمركز داشت.

اما در اين تحقيقات جديد با استفاده از پيشرفته‌ترين روش‌هاي مشاهده و بررسي بافت‌هاي مغز، تغييرات ناشي از استفاده افراطي از اينترنت در مغز گروهي از نوجوانان مورد بررسي قرار گرفته است.

در مقايسه گروهي از نوجوانان سالم و عادي با گروه ديگري كه به شكل افراطي از اينترنت استفاده مي‌كنند معلوم شد كه اين بخش از فعاليت‌هاي مغز در ميان استفاده‌كنندگان افراطي اينترنت فعاليت كمتري دارد.

كالج سلطنتي روان‌پزشكي بريتانيا براي تعيين اين موضوع از دو منبع معتبر استفاده مي‌كند. يكي گزارش‌هاي دوره‌اي سازمان بهداشت جهاني در مورد دسته‌بندي عارضه و بيماري‌هاي جديد است كه آخرين مورد آن در سال ۱۹۹۴ منتشر شده و قاعدتا در آن نشاني از اعتياد به اينترنت وجود نداشت.

پروفسور دراموند خاطرنشان مي‌كند كه اگر افراد به دليل داشتن مشكلات روحي و احساسي مثل تنهايي يا گوشه‌گيري و افسردگي به استفاده بيش از حد از اينترنت روي مي‌آورند بايد آن را يك معلول دانست.

اشخاص زيادي به خاطر غرق شدن در دنياي بازي‌هاي كامپيوتري و به دليل اين كه از نظر احساسي ديگر قادر به ارتباط گرفتن با دنياي واقعي نيستند در عرصه‌هاي مختلف زندگي مثل تحصيل، كار و يا روابط خانوادگي به شدت دچار مشكل مي‌شوند.

اما هنوز متخصصان روان‌پزشكي در مورد تلقي كردن اين نوع اعتياد به عنوان بيماري به توافق نرسيده‌اند. مسلما انتشار نتايج تحقيقات دانشمندان چيني به شواهد لازم براي نتيجه‌گيري در اين مورد خواهد افزود، اما دامنه آن تحقيقات آن قدر محدود بوده كه بعيد است بتوان آن را تنها منبع نتيجه‌گيري در اين زمينه قلمداد كرد.

چت

چت (Chat)يك كلمه انگليسي است كه به معناي ( گفتگو ) مي آيد ، همانگونه كه

چت روم (Chat room ) به معناي اتاق گفتگواست

چت روم در حقيقت اتاقي است كه در آن افراد بدون آن كه يكديگر را ببينند با ايميل و از طريق اينترنت با هم در ارتباط با موضوعي خاصي به نوشتاري گفتگو مي پردازند .و يا شايد ممكن است دو نفر به تنهايي به صحبت خصوصي بپردازند .

به عبارت ديگر اتاق گفتگونوشتاري سرويسي است كه از طريق اينترنت ايجاد شده و به فرد اين امكان را ميدهد كه در هر زمان با بيش از يك نفربا روش نوشتاري ارتباط بر قرار كند. افراد استفاده كننده ازچت مي توان تمام افرادي را كه ازچت استفاده مي كنند را به
دو دسته تقسيم نمود:

( 1) گروه اول: روحانيون ، داعيان دين، اساتيد دانشگاها، دانشجويان ، طلاب علوم ديني و پژوهشگراني هستند كه به قصد آشنايي با عقايد وافكار مختلف ، نظرات گوناگون و برقراري گفت و گوي صريح و بي‌پرده با مردم وارد محيط هاي گفت و گوي مجازي مي‌شوند. اين دسته هدفشان استفاده بهينه ودرست ازچت است .

( 2) گروه دوم : بيكاراني اند كه براي دوست يابي، پركردن بخشي از اوقات فراغت و يا ارضاي برخي تما‌يلات و نيازهايي كه در چارچوب روابط عادي اجتماعي قادر به تسكين آن نيستند وارد دنياي مجازي مي‌شوند.

اين دسته در حقيقت ازچت و چت روم سوء استفاده نموده و عمر و پولشان را در راهي بي سود و مضر به هدر مي دهند.
و اي چه بسا كه اين كارشان باعث بدبختي و هدر رفتن تمام ثروت و نابودشدن دنيا وآخرتشان شود. از بيان نمودن استفاده كنندگان از چت خود مشخص شد كه چت داراي مزايا و مضراتي است و اينكه كدام يك دامنگير چتگر مي شود بستگي دارد كه از كدام دسته استفاده كننده گان باشد و براي بهتر متوجه شدن مزايا و مضرات چت مناسب مي دانم كه هر يك از مزايا ومضرات چت را جداگانه توضيح دهم تا خوانندگان عزيز و گرامي بهتر بتوانند در باره استفاده از چت تصميم بگيرند.

مزاياي چت

آري چت داراي مزايا و فوايدي است كه مي شود به امور زير اشاره نمود:
( 1 ) دسترسي به گروه وسيعي از افراد ( كاربران آن لاين ) در يك لحظه.
(2) هزينه اندك تماس با ديگران ‌ حتي با نقاط بسيار دور و دست جهان ( در
مقايسه با ساير وسايل ارتباطي مانند تلفن،بي‌سيم،فكس و…)
( 3) امكان ارتباط نوشتاري با افراد متعدد به صورت هم زمان.
( 4) امكان ارسال و دريافت فايل، عكس ، نامه و صرفه جوئي در هزينه و وقت .
اين بود يك روي سكه چت كه همان روي زيباي آن باشد ولي اگرسكه چت را بر گردانده به روي زشت و نازيباي آن نگاه كنيم مضرات زير را خواهيم ديد.

مضرات چت

( 1 ) استفاده بيش از حد از چت‌هاي اينترنتي نامناسب مي‌تواند منجر به اختلالات رواني درازمدت در افراد شود.
زيرا هر قدر فاصله بين دنياي واقعي و تخيّلي افراد بيشتر شود، اين امر مي‌تواند منجر به افسردگي و بروز اختلالات رواني در افراد شود.

(2 ) با توجه به اين كه بيشتر كاربران چت روم‌ها را جوانان نا آشنا به واقعيت هاي اجتماعي تشكيل مي‌دهند،افراد سودجو و فرصت طلب ،حضور گسترده‌اي در برخي چت روم‌ها دارند و مترصد فرصت هستند تا با اغفال جوانان، آنها را به بزه كاري سوق دهند.

( 3 ) برخي از چت روم‌ها وجود دارند كه رعايت اصول اخلاقي را ملزم نمي‌دانند، لذا افراد استفاده كننده از اين چت رومها دچار فسادات اخلاقي و فكري مي شوند به منظور حفظ شئونات اخلاقي، اغلب اين چت روم‌ها از سوي مراجع ذي صلاح مسدود مي‌شوند.

( 4 ) زوج يابي اينترنتي نيز پديده‌اي جديد و در حال گسترش است و برخي جوانان به منظور آشنائي با همسر آينده خود وارد محيط چت مي‌شوند؛ وبا اين طريق خودشان را گرفتار كار سخت تري مي كنند. اي چه بسا كه باعث نابوي دنيا وآخرت آن فرد شود.

( 5 ) گذشته از كساني كه نيازهاي گوناگونشان آنها را به چت روم‌ها مي‌كشاند، عده‌اي از افراد به قصد مزاح و فريب ديگر كاربران وارد چت روم‌ها مي شوند و از دادن اطلاعات غلط و دست انداختن ديگران لذت مي‌برند.
به طوري كه برخي افراد متاهل، مسن يا فقير خود را مجرد، جوان و ثروتمند جا مي‌زنند. برخي از چت‌كنندگان حتي در پاره‌اي از موارد هويت جنسي خود را دگرگون معرفي مي كند

(6) با استفاده نا آگاه و غلط بسياري از اطلاعات و مسايل شخصي خويش را انسان از دست مي دهد.

(7) گاهي فردي با استفاده نا آگاه از چت باعث آبرو ريزي خويش مي گردد.

( 8) غيرقابل اعتماد بودن اطلاعات رد و بدل شده درچتها و گفتگوهاي اينترنتي است.

(9 ) در صورت درست استفاده نكردن ضايع شدن عمر وپول فرد در اين راه نادرست.

(10) مشكلات سياسي و اجتماعي براي خود ايجاد كردن.

(11) دچار پريشانيهاي فكري، عقيدتي و اخلاقي شدن.

منبع : https://rasekhoon.net/article/show/936320/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7A

مقاله درباره فوائد و مضرات اينترنت –

اينترنت به عنوان يك وسيله آموزشي، زماني وارد دانشگاه ها و مدارس شد كه اغلب مردم تصوري سرگرمي مدار از اين رسانه نوظهور داشتند. البته ورود كامپيوتر به عنوان وسيله اي براي پردازش اطلاعات به عرصه حيات انساني به دهه 1930 برمي گردد كه بيشتر براي محاسبات رياضي به عنوان يك ماشين حساب پيشرفته مورد استفاده قرار مي گرفت، از ورود فراگير اينترنت به زندگي مردم، زمان زيادي نمي گذرد.

اينترنت بدون شك ذكرش، انسان را به ياد كامپيوتر مي اندازد، به زودي توانست در عرصه آموزش جايگاه ويژه اي به دست آورد و به عنوان منبعي براي يافتن اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اين نوشتار به نقش اينترنت در پژوهش هاي دانشجويي مي پردازد.

در دنيايي كه بحث هاي يك سويه و دو سويه در باره همه پرسش هاي اجتماعي به اوج خود رسيده است،

وسعت و گستردگي اينترنت به گونه اي است كه براي هر كسي اطلاعات لازم را مي تواند فراهم سازد. اين رسانه چنان جايي در ميان دانشجويان باز كرده است كه بدون آن ادامه تحصيل با مشكل مواجه مي‌شود. از آن جا كه اينترنت در همه ابعاد زندگي مردم ريشه دوانده است، جاي تعجب نيست كه دانشجويان بيش از پيش براي انجام تحقيقات خود به آن روي مي آورند و به نوعي پژوهش آنلاين وابسته مي شوند.

تهاجم فرهنگي :

بحث استفادهاي سياسي از شبكه اينترنت بسيار گسترده است كه شايد يكي از مهمترين دلايل ان راه اندازي سايت هاي غير اخلاقي و مستهجل اينترننتي باشد متا سفانه تعداد اين سايتها به حدي زياد و استفاده از انها در بين جوانان سراسر دنيا به حدي گسترش پيدا كرده كه كنترل ان بسيار سخت شده است تا مدتي پيش كمتر كسي تصور ميكرد كه عدم جلوگيري ان بسيار سخت شده است تا مدتي پيش كمتر كسي تصور ميكرد كه عدم جلوگيري دولتها ي غربي و اروپايي از پيشرفت اين سايت ها در سالهاي قبل يك برنامه سياسي از پيش طراحي شده و بلند مدت باشد اما پس از ان كه در برسي هاي انجام شده در ماهاي اخير مشخص شده است كه بيش از 40 درصد استفاده هاي كار بران اينترنتي به بازديد از اين سايتها مربوط ميشود كم كم اهداف كثيف اين دولت ها بر سايرين هم اشكار شد برخي از دولت ها مانند دولت اسلامي ايران با استفاده از فناوري فيلترينگ توانستند تا حدودي اين مشكل را بر طرف كنند اما كشور هاي مانند امريكا و برخي از كشور هاي اروپايي كه ت مدتي پيش فيلترينگ در ايران را به تمسخر ميگرفتند و ان را مخالف حقوق بشر ميدانستند اكنون دست به دامن شركتهاي بزرگ اينترنتي شده اند تا راهكاري براي جلوگيري از دسترسي كو دكان و نو جوانان به اين سايت ها

پيدا شد به عنوان مثال چندي پيش دولت چين بوجه كلاني به اينموضوع اختصاص داد و قوانين خاصي را براي جلوگيري از دسترسي جوانان به سايتهاي مستهجل اينترنتي تصويب كرد همچنين حدود دو ماه پيش هم شركتهاي گوگل ميكروسافت و ياهو به در خواست پليس فدرال امريكا با هم متحد شدند تا فناوري مشتركي براي شناسايي ساستهاي غغير اخلاقي و ممانعت از جستجوي انها طراحي كنند

جنبه هاي مثبت:

جنبه هاي مثبتي هم در استفاده سياسي از شبكه اينترنت وجود ارد انتخابات همواره جزو فعل و انفعالات مهم در روند سياسي هر كشور محسوب ميشوند و تبليغات پخش اصلي و تاثير گذار در هر انتخابات است امروزه در سراسر دنيا كانديداهاي به شبكه اينترنت به ديد يك ميدان بدون مرز براي تبليغ اهداف سياسي خود نگاه ميكنند

اين مطلب در انتخابات رياست جمهوري و انتخابات پارلماني بيشتر گشور هاي جهان به طور گسترده ديده ميشود جداي از تبليغات و نصب تصاوير و شعار هاي تبليغاتي در سايت هاي پر بيننده ايترنتي معملا كانديدا ها و احزاب مختلف يك وب سايت اختصاصي راه اندازي مي كنند

اين وب سايت ميتواند چند جنبه مثبت براي كانديدا و مهچنين مردم ومخا طبين هم ميتوانند به طور مستقيم با فرد در تماس باشند و از نظرات و ديدگه هاي او مطلع شوند سايت ها و شبكه هاي عمومي هم يكي ديگر از عرصه هاي تبليغاتي خواهد بود به عنوان مثال در انتخابات ايالتي كه مدتي پيش در كشور امريكا انجام شده بود تعداد زيادي از كانديدا ها در سايتهاي عمومي معروف نضيرmyspaceانجمن هاي شخصي راه اندازي كرده بودند كه در هريك از انها طرفداران و مخالفان به اظهار نظر و بيان ديدگاه هاي خود مي پرداختند .

خطرات اينترنت :

دولت آمريكا سالها پيش بين شبكه هاي مختلفي كه هر يك در نقطه اي از اين كشور قرار داشت ارتباط برقرار كرد. سپس اين گروه مرتبط از شبكه توسعه يافت و شامل دانشگاه ها و مراكز غير دولتي هم شد.

براي آنكه اين رايانه ها بتوانند با هم ارتباط برقرار كنند، استانداردهايي تهيه و به منظور اطمينان از رسيدن پيامها به مقصد صحيح خود تدابيري در نظر گرفته شد. پس از چند سال ميليون ها نفر به اين شبكه بزرگ پيوستند، اينترنت به عنوان داغ ترين سوژه روز مطرح شد و امروز مادر دهكده جهاني هستيم.
اينترنت با وجود فوايد بسيار مي تواند يك محيط خطرناك و نامطبوع هم باشد. هر روزه شاهد افزايش وب سايت هايي هستيم كه مسايل غير اخلاقي را در قالب تصوير هاي مستهجن اشاعه مي دهند و با اين كار سعي دارند فساد و فحشا را بين قشر جوان و نوجوان ترويج كنند.

يك كارشناس امور اجتماعي مي گويد: به نظر مي رسد افزايش سريع اين نوع سايت ها با برنامه اي از پيش طراحي شده صورت مي گيرد كه از آن مي توان به عنوان سلاح جديد ابرقدرت هاي استكباري درمقابله با كشورهاي صاحب هويت مذهبي و ملي قوي ياد كرد.

از همين رو است كه آنها با هدف تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي و گرايش هاي معنوي، تخريب و نفي هويت ملي و مذهبي، ايجاد گسستگي تاريخي ما تحقير و نفي ارزشها و گسترش بي رويه ياس و نااميدي و انحراف و تباهي، نسل جوان و نوجوان اين كشورها را آماج حمله هاي الكترونيكي خود قرار داده اند و متاسفانه ايران عزيز نيز در نوك پيكان اين تهاجم قرار گرفته است. وي ادامه مي دهد: با اين كه زمان زيادي از امكان راه يابي كشور به بزرگراه اطلاعاتي نمي گذرد، دستيابي به اطلاعات تصويرهاي قبيح و مستهجن موجي از نگراني بين مردم ايجاد كرده و خانواده ها با آگاهي از تاييد محتواي تصويرها و مطالب مستهجن سايتهاي اينترنتي خواهان دسترسي نداشتن فرزندانشان به آنها شده اين كارشناس، ادامه مي دهد: بر اساس يك تحقيق در آمريكا فقط طي شش ماه 450620 قطعه تصوير و متن نوشتاري مستهجن در سايت هاي مرتبط با اين كشور منتشر شده كه بيش از شش ميليون و 432 هزار بار مورد استفاده قرار گرفته است. حال سوال اين كه چه بايد كرد؟! در ايالات متحده كه خود باني و مروج فساد در بزرگراه هاي اينترنتي بوده و از اين حربه عليه كشورهاي ديگر استفاده كرده به اندازه اي وارد كردن تصاوير و اطلاعات مستهجن فراگير شده كه بسياري از دولت ها براي جلوگيري از اين مساله به تدوين و تنظيم قوانين و مقررات محدود كننده رو آورده اند.

از جمله اين اقدام ها مي توان به تصويب قانون «حجب و حياي ارتباطات» اشاره كرد كه در آمريكا به تصويب نهادهاي قانونگذار رسيد. اين قانون، فرستادن تصويرها، پست الكترونيكي متون نوشتاري و ساير اشكال زشت، غير اخلاقي و مستهجن را ممنوع مي سازد. بر اين اساس فرستادن تصويرهاي زشت و ديگر موارد عنوان، جرم كيفري قابل مجازات شناخته و براي مرتكبان جريمه اي تا بيش از 100 هزار دلار و دو سال زندان در نظر گرفته شده است. البته اين در حالي است كه آمريكا از فرستادن تصويرها و اطلاعات مستهجن براي دستيابي به هدف هاي استعماري در ساير كشورها استفاده مي كند. گزارش ايسكانيوز مي افزايد: اكنون به نظر مي رسد براي مبارزه با اين سرطان قرن 21 سواي اجراي قوانين، مشاركت مردم و مسوولان مي تواند گره گشا باشد و هدف نهايي را ميسر سازد. در اين بين مي تواند گره گشا باشد و هدف نهايي را ميسر سازد.

در اين بين مردم در قالب خانواده ها ايفاگر نقش مهمي هستند و استحكام خانواده ها به مثابه سربلندي در مقابل تهاجم كثيف فرهنگي است. خانواده هر چند در مجموعه نهادهاي جامعه از نظر اندازه كوچك ترين ، اما از نظر اعتبار و اثر بخشي، والاترين و مهم ترين كانون اجتماعي به شمار مي رود. ايجاد تعادل اخلاقي، عقلي و اجتماعي و عاطفي از مهم ترين كاركردهاي خانواده در قبال شخص است و نيز تقويت بهداشت رواني جامعه توسعه بهزيستي و سلامت جامعه، انتقال انديشه اهميت و قداست خانواده، پرورش اراده جوانان، تقويت باورها و اعتقادهاي مذهبي و گرايش هاي معنوي، تبيين هويت مذهبي و ملي و احياي ارزشها و پيوندهاي تاريخي از سوي مسوولان مي تواند به كاهش هاي مجموعه هاي فرهنگي و گرايش و ترغيب نوجوانان و جوانان به سايتها و كانال هاي غيراخلاقي شود. گزارش ايسكانيوز حاكي است: بر ما وارثان هزاران شهيد والامقام و معنونيت است كه بزرگراه خلاقيت هاي فكري و عقلي جوانان را در اين سرزمين مقدس و اسلامي از لوث افكار پليد دشمنان انسانيت و تفكر و زيستن مخلصانه و مومنانه پاك كنيم و حريمي از محبت و عشق را برايشان فراهم سازيم. بياييد فرزندانمان را از گرداب تصويرها و مطالب مستهجن و غير اخلاقي رها كنيم.

اينترنت رسانه اي براي پژوهش

اينترنت به وسيله اي براي ارتباط برقرار كردن با ديگران، انجام معاملات و داد و ستدها و حتي وسيله‌اي براي خريد تبديل شده است. هر چند اغلب اينترنت را منبعي براي سرگرمي مي دانند، اما ابزاري تحقيقي و آموزشي نيز هست وهمين جنبه از آن است كه مورد توجه و علاقه دانشجويان قرار مي گيرد.

يكي از مزاياي اينترنت اين است كه وب اين امكان را براي دانشجويان فراهم مي كند كه دسترسي به اطلاعاتي پيدا كنند كه به راحتي در منابع چاپي نمي توان آن ها را يافت. به علاوه، اينترنت مانند كتابخانه شبانه روزي است و تعطيل بردار نيست و نهايتا اين كه تعامل پذيري بعضي از وب سايت ها آن ها را بي نظير ساخته است. اين مزايا باعث مي شود كه بسياري از دغدغه هاي دانشجويان براي يافتن اطلاعات و منابع اطلاعاتي از بين برود.

هنگام استفاده از اينترنت براي تحقيق، دانشجويان به اطلاعات دانشگاه ها، موسسات آموزشي آژانس‌هاي دولتي و ساير منابع جهاني دسترسي دارند. وجود فهرست هاي كتابخانه اي در وب، دانشجويان را قادر مي سازد كه از همان موسسه كوچك و دور افتاده محل تحصيل خود به مجموعه‌هاي ارزشمند معتبرترين دانشگاه هاي دنيا دسترسي داشته باشند. دانشجويان با استفاده دقيق از اين رسانه مي توانند به منابعي دسترسي داشته باشند كه در نبود اينترنت، امكان فراهم شدن آن بعيد است .

اينترنت كتابخانه اي دائمي و هميشه«باز» است. در هر ساعت از شبانه روز، در همه روزهاي هفته و حتي در روزهاي تعطيل، در اينترنت به روي همه باز است.

دانشجويان نه تنها در هر زماني كه بخواهند مي توانند به اينترنت دسترسي داشته باشند، بلكه مي‌توانند با بسياري از منابع اطلاعاتي در آن تعامل داشته باشند. وب يك رسانه تعاملي است.

در درون متن اغلب وب سايت ها، پيوندي فرا متن وجود دارند كه پژوهشگر را با يك كليك به وب سايت هاي مختلف يا جايي ديگر در همان سايت مي فرستند.

اين ويژگي تعاملي به دو دليل ممتاز شناخته مي شود. مزيت اول اين است كه اكثر وب سايت ها يك پيوند (link ) به آدرس الكترونيكي نويسنده دارند كه اين امكان را به دانشجويان مي دهد تا پرسش ها يا درخواست هاي خود را براي كسب اطلاعات بيشتر براي او بفرستد. اين تعامل باعث مي شود كه دانشجويان مستقيما با نويسنده در ارتباط باشند. مزيت ديگر تعامل اينترنتي، ايجاد سايت هايي است كه از سايت هاي آكادميك تكامل يافته اند و در آن ها اعضاي شناخته شده يك حوزه، نوشته هاي خود را براي نقد در اختيار ديگر اعضا قرار مي دهند و بدين ترتيب موضوع و محتواي نوشته خود را به بحث و بررسي مي گذارند و ايده هاي خود را مطرح مي سازند. براي دانشجويان محقق، چنين سايت هايي« پويا و ذاتا غني » از اطلاعات هستند.

اما اينترنت مي تواند مضراتي هم براي دانشجويان داشته باشد. از جمله اين كه دانشجويان ممكن است با استفاده از آن دچار نوعي « سوء تفاهم » شوند كه بيشتر به خاطر ماهيت مفهوم زدايي اطلاعاتي است كه به طريق الكترونيكي يافته مي شوند، مثلا پژوهش تاريخي نيازمند شناخت و درك بافت است: دستخط، شكل تايپ، صفحه آرايي و كيفيت كاغذ مورد استفاده در كتاب، نشانه هاي ارزشمندي براي شناخت معنا هستند.

چنين نشانه هايي بافتي براي دانشجوياني كه از وب استتفاده مي كنند، موجود نيست.

اتكاي بيش از حد دانشجوي محقق به اينترنت باعث افت كيفي كاراو مي شود.

دانش از در كنار هم قرار دادن اطلاعات مختلف و نتيجه گيري از آن ها به دست مي آيد،اما اينترنت نه دانش مي دهد و نه اطلاعات. بلكه منبعي از داده هاي خام است. هنگامي كه اين داده ها دستكاري شوند تبديل به اطلاعات مي شوند. اما برخي از دانشجويان از داده هاي خام به عنوان اطلاعات استفاده مي‌كنند و همين باعث افت كيفي مقالات آنان مي شود. معمولا دانشجوياني كه فرق بين «اطلاعات» و«دانش» را نمي دانند به چنين افت كيفي اثر مبتلا مي شوند.

چگونگي استفاده ايرانيان از اينترنت :

دو سالي است كه بر روي موضوعي فكر مي‌كنم و اين امر به عنوان يكي از دلمشغولي‌هاي روزانه من درآمده است. آنهم چگونگي استفاده ايرانيان از اينترنت است.

يكي از مشكلاتي كه ما در كشور خود داريم ، اين است كه با ورود هر تكنولوژي جديد به كشور، بدون اطلاع از فرهنگ استفاده از آن، به صورت سراسيمه به سراغش مي‌رويم و از اين تكلولوژي استفاده مي‌كنيم. نبود فرهنگ استفاده از محصول فوق مشكلاتي را در كشور پديد آورده است كه بعضا مضررات تكنولوژي نوين را در ايران بيشتر از فوايد آن كرده و مي‌كند. براي مثال مي‌توان به تلفن‌هاي همراه داراي سيستم ضبط تصاوير اشاره كرد. اين تكنولوژي در ابتدا با اهدافي اخلاقي و مترقي توليد شد و هدف سازندگان اين بود كه به مردم امكان ثبت و ضبط خاطرات شيرين خود در هر شرايطي را بدهند.

اما ما از اين سيستم نوين چگونه استفاده كرديم؟

در مورد استفاده از اينترنت نيز به همين صورت است. متاسفانه مسئولان به جز فيلتر گذاري و مانع تراشي بر سر راه مردم براي دسترسي به اينترنت پر پيش از ارائه نتايج نياز است كه يك نكته را ياد آوري كنم كه تمام ۱۳۸۶ مورد گفتگويي كه انجام شده است، تماما با زناني و دختراني بوده است كه از اينترنت استفاده مي‌كنند. لذا بانواني كه با اين تكنولوژي بيگانه هستند در اين تحقيق لحاظ نشده اند. عده اي با در خريد اين تلفن‌ها به استخرهاي زنانه رفته و از نواميس مردم فيلم گرفتن و در جامعه پخش كردند. بدون اينكه يك لحظه به خود زحمت فكر كردن به اين موضوع را بدهند، زني كه تصوير برهنه اش را منتشر مي‌كند پدر و برادر و همسري دارد كه با مطلع شدن از اين موضوع هزار و يك درد به جانش مي آيد.

از اين دست استفاده‌اي غير اخلاقي از تكنولوژي‌هاي نوين در كشورما فراوان است و مي‌توان براي محصولاتي چون ويديو، ماهواره و غيره هزار و يك مثال در اين مورد بيان كرد. اينترنت نيز از جمله همين موارد است كه امروز در كشور ما به صورت يك دغدغه فكري براي تمام كساني كه علاقه‌مند به فرهنگ ايراني هستند، درآمده است. يكي از راه‌هايي كه براي رفع اين دغدغه‌ها ارائه مي‌شود، ايجاد موانعي براي دسترسي مردم به محصولات و كالاهاي نوين است. اين راهكار عموما از طرف كساني ديكته مي‌شود كه شناختي از جهان امروز نداشته و هنوز تصور مي‌كنند در دوران قاجار زندگي مي‌كنند.

اما راه دوم اين است كه با ورود هر محصول جديد، فرهنگ استفاده از آن محصول نيز به مردم آموزش داده شود. اين راهكار متاسفانه چندان جايگاهي در ايران ندارد و صد افسوس كه مسئولان نيز اهميتي به آن نمي‌دهند. در مورد استفاده از اينترنت نيز به همين صورت است.

متاسفانه مسئولان به جز فيلتر گذاري و مانع تراشي بر سر راه مردم براي دسترسي به اينترنت پر سرعت كار ديگري بلد نيستند و به خود زحمت فكر كردن براي يافتن راه حل هاي علمي را هم نمي‌دهند.

اينترنت چه بلايي سر مغز شما مي‌آورد؟

گروهي از دانشمندان چيني در تحقيقات خود متوجه شده‌اند كه مغز افرادي كه به شكل افراطي از اينترنت استفاده مي‌كنند، مانند مغز افرادي كه به مواد مخدر يا سيگار و الكل معتاد هستند، به مرور دستخوش تغييراتي مي‌شود.

در بخشي از تحقيقات دانشمندان چيني كه اخيرا منتشر شده گفته مي‌شود: نارسايي اعتياد به اينترنت اكنون در سراسر جهان به يك عارضه يا بيماري ذهني فراگير بدل مي‌شود. تحقيقات قبلي كه در اين مورد صورت گرفته بود بيشتر روي جنبه‌هاي حاشيه‌اي يا وابسته به وضعيت ذهني و رواني افراد تمركز داشت.

اما در اين تحقيقات جديد با استفاده از پيشرفته‌ترين روش‌هاي مشاهده و بررسي بافت‌هاي مغز، تغييرات ناشي از استفاده افراطي از اينترنت در مغز گروهي از نوجوانان مورد بررسي قرار گرفته است.

در مقايسه گروهي از نوجوانان سالم و عادي با گروه ديگري كه به شكل افراطي از اينترنت استفاده مي‌كنند معلوم شد كه اين بخش از فعاليت‌هاي مغز در ميان استفاده‌كنندگان افراطي اينترنت فعاليت كمتري دارد.

كالج سلطنتي روان‌پزشكي بريتانيا براي تعيين اين موضوع از دو منبع معتبر استفاده مي‌كند. يكي گزارش‌هاي دوره‌اي سازمان بهداشت جهاني در مورد دسته‌بندي عارضه و بيماري‌هاي جديد است كه آخرين مورد آن در سال ۱۹۹۴ منتشر شده و قاعدتا در آن نشاني از اعتياد به اينترنت وجود نداشت.

پروفسور دراموند خاطرنشان مي‌كند كه اگر افراد به دليل داشتن مشكلات روحي و احساسي مثل تنهايي يا گوشه‌گيري و افسردگي به استفاده بيش از حد از اينترنت روي مي‌آورند بايد آن را يك معلول دانست.

اشخاص زيادي به خاطر غرق شدن در دنياي بازي‌هاي كامپيوتري و به دليل اين كه از نظر احساسي ديگر قادر به ارتباط گرفتن با دنياي واقعي نيستند در عرصه‌هاي مختلف زندگي مثل تحصيل، كار و يا روابط خانوادگي به شدت دچار مشكل مي‌شوند.

اما هنوز متخصصان روان‌پزشكي در مورد تلقي كردن اين نوع اعتياد به عنوان بيماري به توافق نرسيده‌اند. مسلما انتشار نتايج تحقيقات دانشمندان چيني به شواهد لازم براي نتيجه‌گيري در اين مورد خواهد افزود، اما دامنه آن تحقيقات آن قدر محدود بوده كه بعيد است بتوان آن را تنها منبع نتيجه‌گيري در اين زمينه قلمداد كرد.

چت

چت (Chat)يك كلمه انگليسي است كه به معناي ( گفتگو ) مي آيد ، همانگونه كه

چت روم (Chat room ) به معناي اتاق گفتگواست

چت روم در حقيقت اتاقي است كه در آن افراد بدون آن كه يكديگر را ببينند با ايميل و از طريق اينترنت با هم در ارتباط با موضوعي خاصي به نوشتاري گفتگو مي پردازند .و يا شايد ممكن است دو نفر به تنهايي به صحبت خصوصي بپردازند .

به عبارت ديگر اتاق گفتگونوشتاري سرويسي است كه از طريق اينترنت ايجاد شده و به فرد اين امكان را ميدهد كه در هر زمان با بيش از يك نفربا روش نوشتاري ارتباط بر قرار كند. افراد استفاده كننده ازچت مي توان تمام افرادي را كه ازچت استفاده مي كنند را به
دو دسته تقسيم نمود:

( 1) گروه اول: روحانيون ، داعيان دين، اساتيد دانشگاها، دانشجويان ، طلاب علوم ديني و پژوهشگراني هستند كه به قصد آشنايي با عقايد وافكار مختلف ، نظرات گوناگون و برقراري گفت و گوي صريح و بي‌پرده با مردم وارد محيط هاي گفت و گوي مجازي مي‌شوند. اين دسته هدفشان استفاده بهينه ودرست ازچت است .

( 2) گروه دوم : بيكاراني اند كه براي دوست يابي، پركردن بخشي از اوقات فراغت و يا ارضاي برخي تما‌يلات و نيازهايي كه در چارچوب روابط عادي اجتماعي قادر به تسكين آن نيستند وارد دنياي مجازي مي‌شوند.

اين دسته در حقيقت ازچت و چت روم سوء استفاده نموده و عمر و پولشان را در راهي بي سود و مضر به هدر مي دهند.
و اي چه بسا كه اين كارشان باعث بدبختي و هدر رفتن تمام ثروت و نابودشدن دنيا وآخرتشان شود. از بيان نمودن استفاده كنندگان از چت خود مشخص شد كه چت داراي مزايا و مضراتي است و اينكه كدام يك دامنگير چتگر مي شود بستگي دارد كه از كدام دسته استفاده كننده گان باشد و براي بهتر متوجه شدن مزايا و مضرات چت مناسب مي دانم كه هر يك از مزايا ومضرات چت را جداگانه توضيح دهم تا خوانندگان عزيز و گرامي بهتر بتوانند در باره استفاده از چت تصميم بگيرند.

مزاياي چت

آري چت داراي مزايا و فوايدي است كه مي شود به امور زير اشاره نمود:
( 1 ) دسترسي به گروه وسيعي از افراد ( كاربران آن لاين ) در يك لحظه.
(2) هزينه اندك تماس با ديگران ‌ حتي با نقاط بسيار دور و دست جهان ( در
مقايسه با ساير وسايل ارتباطي مانند تلفن،بي‌سيم،فكس و…)
( 3) امكان ارتباط نوشتاري با افراد متعدد به صورت هم زمان.
( 4) امكان ارسال و دريافت فايل، عكس ، نامه و صرفه جوئي در هزينه و وقت .
اين بود يك روي سكه چت كه همان روي زيباي آن باشد ولي اگرسكه چت را بر گردانده به روي زشت و نازيباي آن نگاه كنيم مضرات زير را خواهيم ديد.

مضرات چت

( 1 ) استفاده بيش از حد از چت‌هاي اينترنتي نامناسب مي‌تواند منجر به اختلالات رواني درازمدت در افراد شود.
زيرا هر قدر فاصله بين دنياي واقعي و تخيّلي افراد بيشتر شود، اين امر مي‌تواند منجر به افسردگي و بروز اختلالات رواني در افراد شود.

(2 ) با توجه به اين كه بيشتر كاربران چت روم‌ها را جوانان نا آشنا به واقعيت هاي اجتماعي تشكيل مي‌دهند،افراد سودجو و فرصت طلب ،حضور گسترده‌اي در برخي چت روم‌ها دارند و مترصد فرصت هستند تا با اغفال جوانان، آنها را به بزه كاري سوق دهند.

( 3 ) برخي از چت روم‌ها وجود دارند كه رعايت اصول اخلاقي را ملزم نمي‌دانند، لذا افراد استفاده كننده از اين چت رومها دچار فسادات اخلاقي و فكري مي شوند به منظور حفظ شئونات اخلاقي، اغلب اين چت روم‌ها از سوي مراجع ذي صلاح مسدود مي‌شوند.

( 4 ) زوج يابي اينترنتي نيز پديده‌اي جديد و در حال گسترش است و برخي جوانان به منظور آشنائي با همسر آينده خود وارد محيط چت مي‌شوند؛ وبا اين طريق خودشان را گرفتار كار سخت تري مي كنند. اي چه بسا كه باعث نابوي دنيا وآخرت آن فرد شود.

( 5 ) گذشته از كساني كه نيازهاي گوناگونشان آنها را به چت روم‌ها مي‌كشاند، عده‌اي از افراد به قصد مزاح و فريب ديگر كاربران وارد چت روم‌ها مي شوند و از دادن اطلاعات غلط و دست انداختن ديگران لذت مي‌برند.
به طوري كه برخي افراد متاهل، مسن يا فقير خود را مجرد، جوان و ثروتمند جا مي‌زنند. برخي از چت‌كنندگان حتي در پاره‌اي از موارد هويت جنسي خود را دگرگون معرفي مي كند

(6) با استفاده نا آگاه و غلط بسياري از اطلاعات و مسايل شخصي خويش را انسان از دست مي دهد.

(7) گاهي فردي با استفاده نا آگاه از چت باعث آبرو ريزي خويش مي گردد.

( 8) غيرقابل اعتماد بودن اطلاعات رد و بدل شده درچتها و گفتگوهاي اينترنتي است.

(9 ) در صورت درست استفاده نكردن ضايع شدن عمر وپول فرد در اين راه نادرست.

(10) مشكلات سياسي و اجتماعي براي خود ايجاد كردن.

(11) دچار پريشانيهاي فكري، عقيدتي و اخلاقي شدن.

منبع : https://rasekhoon.net/article/show/936320/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7A

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 211
  • بازدید کلی : 6136
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی